Wednesday, August 26, 2009

Polariti Pemikiran


"Kenapa kamu beli buku begini?"getus seorang kawan. Kebetulan di UTP ada PESTA Buku, ( http://utpbookfair.wordpress.com ) .. " Dia ni bukan pejuang ISLAM!" kata seorang kawan apabila melihat gambar CHE GUEVARA dengan sinisnya. "Siapa dia CHE GUEVARA?" "Kenapa Ramai anak-anak muda yang memakai baju bergambarkan potrait CHE GUEVARA?" Di ruang lintup buku itu tertera nama CHE GUEVARA. Bila saya menelaah buku itu...ia menceritakan bahawa nama sebenar pemilik pontrait itu adalah Ernesto "Che" Guevara de la sern, beliau lahir di Rosario, Argentina pada tarikh 14 June 1928. Beliau merupakan salah seorang orang kanan kepada Fidel Castro Presiden CUBA. Kenapa CHE GUEVARA ni sangat terkenal? APakah sumbangan beliau? Bagaimana beliau boleh mencetuskan satu pengaruh yang besar? Belekan demi belekan...akhirnya saya jumpa apa yang saya hendak....

Sebenarnya entry kali ini bukanlah untuk bercerita tentang CHE GUEVARA. Namun lebih kepada "Polariti Pemikiran". Apa yang dimaksudkan dengan "Polariti pemikiran"? Adakah "polariti Pemikiran" ini sangat penting untuk diketahui? Ya, sangat-sangat penting untuk diketahui. Ia adalah dasar pemikiran yang mempunyai satu radius yang berpolar. Yakni berputar-putar di sekitar polaritynya sahaja umpama theory Electromagnetic. Kita selalu mendengar ungkapan "Think out of your box!". Tapi, bagaimana hendak membentuk dasar pemikiran seperti itu? Kalau masih polariti pemikiran kita tidak berkembang...hanya berkisar di sekelilingan sahaja. Sebenarnya kadar itu boleh diubah dengan pencakupan ilmu yang meluas. Ramai di kalangan kita cukup berpandang serong pada buku-buku tulisan orang-orang barat. Malah, ada yang cukup alergik." Buku NOVEL ENGLISH...taknak belilah...mesti ada unsur-unsur KRISTIANITI dan yang sehala dengannya". Namun, inilah salah satu mindset yang perlu diubah. Bagaimana kita hendak mengetahui keadaan tempat itu, jika tempat itu tidak kita jelajahi? Bagaimana kita hendak mengenali seseorang itu, jika kita tidak memulakan perkenalanan?

Jadi, untuk mengembangkan polariti pemikiran saya, saya belek buku-buku tulisan orang-orang barat...bukanlah untuk saya mengembang ideologi kebaratan dalam diri saya. Namun, mencari-cari nilai-nilai estatika warisan Empayar Cordova yang masih terterap di dalam budaya orang barat. Yakni, budaya membaca. Ketahuilah, apabila kita berkenal-kenalan dengan buku-buku, di situlah kita berpeluang untuk berkenalan dengan cara pemikiran dan polarity pemikiran seseorang penulis. Di situ, kita akan membuat titik perbandingan dari minda kita yang sihat. Sebab itu, perlu juga dengan ada FUNDAMENTAL yang kukuh dalam diri kita. Kadang-kadang kita lebih suka membaca buku-buku yang kelihatan Islamik sahaja. Yalah, konon-kononnya kita akan menjadi lebih matang dan berwibawa dengan membaca buku-buku tersebut. Namun, bukanlah saya berkata sindir kepada orang yang membaca buku-buku Islamik. Malahan, saya anjurkan agar teruskan Istiqamah dengan bacaan tersebut, inshaALLAH akan lebih bermanfaat. Namun, perlu diingat, kadang-kadang kita hampir terlupa untuk mengenali ideologi-ideologi yang bercanggahan dengan Islam. Ambil mudah, seperti pengaruh "Che Guevara" di dalam gerakan mahasiswa yang radikal. Kenapa Mahasiswa Amerika Selatan mengambil "Che Guevara"sebagai icon pejuang muda? Apa hebatnya? Apa ideologinya? Dan apa diperjuangkan nya? Hingga mendapat tempat di hati mereka? Dari mana perlu kita ketahui segala maklumat itu, jika tidak dengan berkenal-kenalan dengan buku-buku yang menerangkan hal-hal yang berkaitan dengan beliau. Dan di situlah, peluang untuk kita counterback secara lebih ilmiah dengan golongan-golongan yang bertindak mengagung-agungkan beliau. Memang tidak diakui, CHE GUEVARA adalah seorang yang layak digelar icon. Kerana pejuangan tidak pernah luntur sehinggalah beliau mati dibunuh. Dan Ungkapan popularnya "Our sacrifice is a conscious one: it is in payment for the freedom we are building."

Rupanya ada jua nilai-nilai ISLAM yang menerjah dalam kehidupan CHE GUEVARA walaupun beliau tidak pernahpun menjadi seorang ISLAM. Dari seorang pelajar kepada seorang pemberontak lalu kepada seorang penggerak revolusi lalu kepada seorang yang diplomasi dan lalu menjadi penggerak Gerila di Bolivia....dan sekarang dikenang sebagai seorang Legenda of anak-anak muda pelampau(Radical Youth Movement).

Polariti pemikiran bukan sekadar perlu dikembang-kembangkan dengan dasar pemahaman corak pemikiran penulis. Malahan perlu jua ada pengambil titik-titik persamaan dengan ajaran ISLAM. Contohnya, dari sudut pengurusan. Dalam Islam, ada diajarkan cara pengurusan Islam, namun, banyak nilai-nilainya tersembunyi akibat arus pergolakan tamadun. Di mana risalah-risalah alam banyak dibakar dan terlupus akibat peperangan dan perubahan iklim. Maka, kita cuba kutipkan kembali dan dijadikan muhasabah.


Antara buku yang saya beli adalah "You call the shots" kisah mengenai seorang anak muda yang berjaya dalam 12 Business yang diusahakannya sebelum mencapai usia 21 tahun. Apa rahsianya? Apa strateginya?


Maka, saya sarankan pada anak-anak muda mahupun yang terlibat dalam pengurusan syarikat atau organisasi-organisasi, di kampus mahupun di peringkat negeri, banyakkan memperdalami ilmu-ilmu pengurusan dan strategi. Bukan sekadar strategi pemasaran, namun strategi pengurusan yang lebih effisien dan terapi. Agar di hujungnya nanti dapat menghasilkan satu output yang dikehendaki malahan berlipat ganda dengan apa yang dijangka. Sebab itulah, kita tidak seharusnya membelek-belek buku-buku yang kita rasa "ILMU", dan buku lain pula bukan buku "ILMU"... inshaALLAH dengan pembukaan minda..boleh dikatakan LIBERALISME THINKING. Kita akan lebih mudah meluaskan Polariti Pemikiran kita. Tapi ingat.......FUNDAMENTAL itu perlu KUKUH!


Dan...jangan lupa juga...buku-buku seperti ini, perlu seiringan sekali. Kalau tidak...Polariti pemikiran itu tidak akan ke mana-mana. Mahupun lebih tepat..membuah BINASA minda. Na'uzubilllah.....

Syukrani
syukrans@gmail.com
0138832372





2 comments:

  1. salaam...

    read and you'll conquer the world!

    hehe..teringt quotes dri rijal82.blogspot

    ya, memang, dengan membaca sahaja kita bole memperluaskan horizon. Berani meletakkan diri dalam keadaan yang fragile namun membina kekuatan dari fragile tu. Maksudnya, kalau kita mempelajari sesuatu yang bukan dari seorang guru/pengajar, kita membaca, dan kita sebenarnya telah meletakkan diri kita dalam keadaan yang fragile kerana tidak mengetahui sesuatu dan mencari dalam kegelapan. Siswa hari ni, kalah dalam perjuangan meng-conquer the world melalui ketajaman fikirannya. Berapa ramai siswa kita yang masih membaca buku yang di luar bidang scope pelajarannya? Takut dan tidak berani untuk meletakkan diri dalam keadaan yang tidak diketahui.

    Sebagai bakal jurutera misalnya. First impression, kerja apa? Engineer.. Jarang orang mengatakan mechanical/electrical engineer.. Mengapa? Kerana bidang kerja itu saling berkait rapat dan semestinya jika kita seorang mechanical engineer, kita perlu dan harus tahu cabang2 lain dalam kejuruteraan juga.

    Lalu, bagaimana? takkan nak amik degree lain pulak? hehe.. melalui pembacaan laa~~

    ops, akh, maaf terpanjang sangat plak comment~ (^^,)v

    ~selamat berpuasa~

    ReplyDelete
  2. Benar...

    Sebab dan musabab wahyu pertama diturunkan juga berbentuk "BACALAH!"....namun, scoope kali ini bukan menumpu ke satu main frame. Dasarnya memang membaca...tapi bacaan apa? Bagaimana? Ramai yang berhendak menjadi ketua. Ilmu Perwatakan sebagai Ketua itu ada. Namun, ilmu sebagai Pengikut tidak ada. DI akhirnya, ilmu itu tidak bercambah. Hanya tersepit di satu sudut. Kerana tidak ada titik penghubung antara ilmu. Umpama Ilmu Islam.

    Ilmu Islam meluas. Tapi kita juga perlu mengenali Info-info mengenai Ajaran AGama lain. Bukan untuk di "anut" tapi sebagai pengetahuan yang berguna untuk memperkukuhkan ILMU ISLAM itu sendiri.

    Menarik bukan?

    Tapi bagaimana kita hendak membina keupayaan itu? Mencetus MINAT? Atau mencetus kemahuan?
    Itu sebenarnya tertaklum ke atas kefahaman individu...di antara keperluan atau kedesakan?

    Padahal, kita sebenarnya dalam keDESAKan...untuk mencetus kembali "TAMADUN ISLAM" yang telah lama terkubur....Ayuh, bangkit dengan seruan ISLAM!

    ISLAM akan bangkit untuk masa akan datang...

    ReplyDelete