Sunday, July 12, 2009

Persoalaan di hati?

Tiap-tiap manusia punyai jiwa yang dikira unik. Kerana apa unik? Kerana ia mempunyai pelbagai persoalan yang berasingan. Ada yang berupa soalan senang. Ada berupa soalan susah. Ada yang sangat rumit dan ada yang cukup mudah. Namun, semuanya berpeleseran di sekitarnya sahaja. Yakni asas kepada persoalan:
1- Siapa?
2- Di mana?
3- Bagaimana?
4- Kenapa?
5- Bila?
6- Apa?
Namun, setiap persoalan ini tidak semudah dianggap. Sebab itu perlu adanya titik rumusan untuk setiap persoalan. Apabila titik rumusan ada, maka persoalan itu mudah untuk dicapai jawapannya. Saya percaya, ramai di antara kita mempunyai nada hati, yakni nada yang berbicara kepada sendiri(dinamakan monolog pada diri). Biasalah, orang selalu bermonolog pada diri dihujungnya, ia akan terus sesat di peleseran persoalan hatinya. Sebab apa? Sebab kerana ia soalan tadi tidak mendapat satu rumusan yang lebih terperinci. Sebab itulah, perlunya interaksi sosial dalam kehidupan ini. Jika tidak, pastinya seseorang itu dihantui persoalan di hati. Dan persoalan itu sentiasa berlegar dalam mindanya yang keseorangan. Itu kepastian yang berlaku. Namun, perlu diingat juga. Jika tidak wujudnya persoalan di hati. Interaksi pada diri yang sepatutnya berlaku tapi tidak berlaku membolehkan sebab perasaan seseorang itu menjadi pasif. Tidak mampu respond kepada sesuatu yang diperlukan oleh diri dan masyarakat. Ini boleh menyebabkan ketidak stabilan sistem SOSIAL pada diri. Dan boleh melumpuhkan kadar interaksi seharian seseorang. Sebab itulah, setiap perkara itu perlu wasatiah. Yakni bersederhana. Jangan berlebih-lebihan. Jika tidak, ia akan membawa kemudharatan. Namun, ia perkara ini perlu dilatih dengan perlahan-lahan. Dan ia perlu dibuat sejak mula lagi. Jika tidak, kepesatan minda berfikir akan menjadi tandus dan kurang efektif. Jadi, ubat bagi penyakit ini adalah "membaca". Sebab itulah wahyu pertama kepada Rasulallah S.A.W di Gua Hira' itu adalah "Bacalah dengan nama TuhanMu yang Maha Pemurah" (Surah Al A'laq, ayat 1-2).

Maka, jika ada persoalan yang timbul di hati, carilah Buku yang bermanfaat, yang boleh menjawab persoalan di hati. Namun, saranan saya, bacalah Al Quran. Inti patinya cukup-cukup dan sangat-sangat membina. Pasti persoalan itu terjawab. Dan hati akan menjadi tenang. "Hati akan menjadi tenang apabila mengingati Tuhan".
Percayalah, dari pembacaanlah "persoalan di hati itu" akan terjawab.Kerana ia adalah interaksi dua hala antara BICARA penulis yang berilmu yang dirakamkan dalam buku untuk dikhatamkan oleh pembaca. Sebagai satu perkongsian cara mengadaptasikan idea dan pengalaman yang pastinya melegakan kehausan minda dan jiwa para pembaca.
Tetapi, persoalan di hati juga perlu diperhalusi dengan berbicara dengan manusia. Akal keseorangan cukup terhad. Tapi jika digabungkan, inshaALLAH tak teramal nilai hasilnya.
Apa pun jua, berbaliklah pada asal. Tawakal pada ALLAH
Syukrani
Alam hati

No comments:

Post a Comment