Sunday, July 26, 2009

Nak pa klakar kitak ya?

Apa kata kitak?

Selalunya, anak muda Saghawak(Sarawak) adalah anak muda yang diklasifikasikan sebagai orang mudah menerima idea atau lebih senang dikenali sebagai OPEN MINDED. Tapi benarkah semua ini? Hakikatnya lihatlah penerimaan anak-anak muda Islam Sarawak terhadap fenomena “Shuffle” , couple, underground, HIP HOP(ketika dulu) , PUNK, SKIN HEAD dan sebagainya. Ya, benarlah, anak-anak muda Sarawak adalah anak-anak yang senang menerima PERKARA-PERKARA yang menjadi alternatif pada dirinya. Yang membolehkan dirinya meraih popularity di kalangan anak-anak muda. Atas sebab apa? Baagaimana fenomena ini menular? Adakah kerana anak-anak muda Sarawak ini berketurunan para Pahlawan-pahlawan seperti Rentap? Syarif Mashahor? Ataupun Rosli Dobi pejuang-pejuang kemerdekaan Tanah air Sarawak?
Hakikatnya, ramai di antara anak-anak muda Sarawak ini kurang menghayati erti PERJUANGAN akibat terleka dengan anasir-anasir luar yang tidak sihat. Adakah ini kerana anak-anak muda Sarawak telah kehilangan SEMANGAT KESARAWAKAN?
Penerimaan secara “OPEN MINDED”:
1- OPEN MINDED adalah salah satu ideologi yang diterapkan oleh LIBERALISME. Yakni meraikan segala pemikiran kerana beranggapan tiada beza antara semua. Semua adalah sama dan benar.
2- OPEN MINDED berkisarkan anasir-anasir “LUCAH” sahaja.
Pernah tak kita terfikir? Bahawa OPEN MINDED sebenarnya adalah berfikiran terbuka malahan mampu menggarap yang baik. Anak-anak MUDA Sarawak selalu mengutuk kawan-kawan mereka yang tidak mahu mendengar celoteh “lucah” dan dilabelnya kawan-kawan mereka itu sebagai OTAK SEMPIT. Walhal hakikatnya, mereka inilah OTAK SEMPIT. Ini kerana, apabila diceritakan tentang kisah-kisah ISLAM, tentang Akhlak, tentang Fiqah dan sebagainya yang kea rah positif. Mereka terus menerus cuba menutup ruang padahal sebagai seorang yang OPEN MIND yang mereka klasifikasi seharusnya mendengar dan cuba menggarap apa yang terbaik pada diri mereka. Dan ini yang sebenarnya harus mereka lakukan jika benar-benar mereka ini golongan yang OPEN MIND.
Sangat diakui, budaya di Eropah dan US adalah budaya OPEN MIND. Tapi, ketahui, OPEN MIND mereka ini tidak menyempitkan mereka untuk berbincang tentang soal AGAMA, soal POLITIK, soal PELAJARAN ataupun sebagainya. Malahan, di kalangan mereka, setelah perbincangan turut membuat kajian yang khusus mengenai perbincangan yang sedia ada. Namun, budaya ini jarang ditanamkan pada dada anak muda.
Seharusnya budaya OPEN MIND itu diklasifikasi sebagai MINDA yang terbuka kepada semua perkara dan menggarap perkara-perkara yan baik untuk dianalisa dan diperhati serta dikaji. BUKAN NYA MENYEMPITKAN MINDA yang terus tersepit untuk mahu maju!
Kenapa harus ditutup MINDA untuk agama?
Adakah AGAMA itu satu ancaman kepada Kemajuan?
Adakah AGAMA itu kolot?
Adakah AGAMA itu ketinggalan?
Adakah AGAMA itu menyempitkan?
Sebenarnya, cara kita berfikir TIDAK MEMBUKA MINDA(OPEN MINDED) itulah menyebabkan fikiran kita kolot. Tak Maju. Lupa Tuhan. Lupa Daratan. Lupa Jati Diri.

Jika benarlah ISLAM itu satu sekatan kepada kemajuan......
Tolong buktikan. Jika tidak…saya percaya, kalian sudah menampakkan pelbagai BUKTI yang jelas bahawa ISLAM itulah punca yang menjadikan adanya teknologi-teknologi yang tidak mampu difikirkan otak manusia yang terhad. Kajian-kajian para Ulamak(Ibnu Khawarizmi, Ibnu Sina, Ibnu Kathir dan sebagainya) telah menyumbang kepada TSUNAMI Tamadun di Eropah setelah mengalami perubahan setelah berkurun lama BERGELAPAN dengan sistem Feudal. Zaman kegelapan Eropah. Sebab apa sidak ya berjaya? Adalah kerana, sidak nampak "ISLAM" membawa rahmat kepada Alam. Namun, sidak sisihkan banyak nilai-nilai yang murni dalam ISLAM, sebab ya tamadun sidak ya sik SEHEBAT ne pun jika dibanding peradaban ISLAM yang banyak dicatatkan sebagai asas kajian-kajian ilmuan.

Anak-anak Sarawak. Kalaulah kita nak maju, perlu kita buka minda kita (open minded) kepada agama ISLAM. Percayak atau sik….terpulang pada OPEN MINDED sik cara kita berfikir?Kadang-kadang kita padah kita tok OPEN MINDED. Tapi, bila orang klakar pasal agama, lalu kita lari, yalah tek OPEN MINDED?
Ne gaya?
Jum...kempen OPEN MINDED towards ISLAM
Syukrani
Hutan Simpan Niah
Open Mind Training Centre

No comments:

Post a Comment