Friday, December 19, 2008

Pekida menyatukan umat Melayu?


Petang panas yang terit,Ketika itu aku menulis di meja belajar, datang seorang kawan mengetuk pintu bilik. Membawa sebuah cerita yang "Hangat". Tidak ada yang menghangatkan melainkan isu "PEKIDA" . Si anu tu budak pekida.. si anu sana tu budak pekida gak...seram..seram..


"Kenapa seram?" ...Pekida..selendang merah..Three red line..bla..bla..bla...


Itulah kali terakhir aku mendengar cerita mengenai pekida. Dan di salah sebuah motorsikal kawanku ada sticker logo PEKIDA. keris dengan 3 warna yang berbeza..hijau merah dan kuning. Ku tanya padanya..."ini logo PEKIDA ka?" Dia senyum-senyum kambing...alahai...


Selesai semester pertama, aku balik ke rumah. Untuk menunaikan misi berjasa pada keluarga. Kesempatan yang ada, aku gunakan bertemu dengan sahabat handai yang lama tak bersua. Bila bersua, isu PEKIDA mula bertandang. Dia menyatakan PEKIDA sudah menular di MIRI. "Apa guna PEKIDA?"kataku...Jawabnya " Untuk menyatukan kaum Melayu". Aku tersenyum. Ya memang, aku akui. Melayu di Miri telah berpecah dan bersikap Assobiyyah. Kampung hidupnya dengan kampung itu. Kampung ini dengan kampung ini. Assobiyyah! Dan datangnya PEKIDA untuk menyatukan mereka. Katanya..


AKu tersenyum... Mungkin benar mungkin tidak. Tapi di sebalik cerita..aku dengar.. Kisah PEKIDA. Satu hari, seorang lelaki cina mengundur keretanya ke belakang dan terkena kereta seorang pemuda melayu. Dengan marahnya pemuda cina itu memaki pemuda melayu walaupun pemuda melayu tadi meminta maaf. Akibat ditumbuk, pemuda melayu menelefon PEKIDA, kerana pemuda itu juga PEKIDA. Dan akhirnya pemuda cina itu dibalas. kerana PEKIDA tidak mahu pemuda Melayu tadi dibuli.


Itu ceritanya PEKIDA. Yang dilaungnya "KESATUAN" dan "KEPADUAN"

Omong-omongan mereka, disebaliknya adalah menaruh kepada backup power yang sebenarnya. Banyak ku lihat, anak-anak muda bernaung di bawah PEKIDA hanya untuk mendapat pengaruh kekuatan. Kerana anak-anak muda ini mungkin selalu melakukan kejahatan. Kenapa perlu menaruh kekuasaan begitu? Apa kalian lupa, kalian perlu menaruh sepenuh jiwa dan tenaga kalian untuk ISLAM? ISLAM lah menyatukan umat, Islamlah yang memberi keizzahan UMMAH ISLAM.
Pertubuhan PEKIDA yang kalian nyatakan itu bukan ISLAM ka?
Ya Islam, tapi ku lihat ahli-ahlinya bukan di kalangan ahli ibadat. Ada juga yang ahli maksiat. Tapi apa erti laungan "AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR ITU?Rupanya ada udang di sebalik batu. Di sebalik penyertaan adalah untuk meraih pengaruh kuasa dan kekuatan.

Jelas ini bercanggah dengan apa yang aku iktikad selama ini.

CUKUPLAH ISLAM untuk MENYATUKAN KITA! CUKUPLAH ALLAH untuk mendapat kekuasaan sebagai Khalifah yang dilantik.

Firman ALLAH dalam Al QUran

" Sesungguhnya seluruh Umat Islam itu adalah bersaudara".


Ya, memang di akui, tujuan PEKIDA ditubuhkan adalah kepada AMAR MA'RUF dan NAHI MUNGKAR. Tapi jika kerana hanya untuk meraih pengaruh dan kuasa. Maka disitulah silapnya. Maka Bersedialah menghadapi pertanyaan ALLAH di akhirat kelak. Bersedialah...


"Aku beriktikad segala kekuataan adalah Milik ALLAH AZZA WA JALLA, aku serahkan DIA sebagai penjagaku...sesungguhnya DIALAH SEBAIK-BAIK Penjaga. DIALAH YANG MAHA AMANAH LAGI MAHA MENGUASAI"
"Aku beriktikad ISLAM lah segala penyelesaian Masalah untuk manusia. Maka aku bersaksi dengan nama TUHANKU yang mana pemurah lagi maha penyayang. ISLAM adalah agamaku!"


isu pekida ini boleh di click di bawah:

1 comment: