Monday, February 18, 2008

Adakah Ijazah itu segala-galanya?

Sudah lama agaknya, saya tidak meng"update" blog ini...nampak sepi dan kelu...akhir-akhir ini saya diserang penyakit "MALAS" dan "LEMAH SEMANGAT!" Biarpun begitu, setiap manusia mempunyai takat-takat perubahan emosi dan kelakuan pada suatu masa. Sebab itulah manusia itu dinamakan manusia. Tapi setiap manusia adalah serupa..Percayalah..kerana kita tetap adalah Manusia. Cuma yang membezakan kita adalah takat fahaman dan IQ kita. Biarpun begitu, dari sudut kemuliaan adalah dimana, kita menyempurnakan diri kita sebagai hamba ALLAH yang bertaqwa dan beriman.

al-A’raaf :96,
Maksudnya : “Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi . Tetapi mereka mendustakan(rasul kami), lalu kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan.”

Ketaqwaan adalah main point penting dalam hidup. Ketaqwaan dibentuk adalah berdasarkan Tauhid atau Aqidah yang betul. Jika Aqidah dan tauhid yang rosak, nescaya rosaklah yang lain. Sebab itulah perjuangan murni Baginda Rasulallah S.A.W selama 13 tahun itu adalah mentauhidkan ALLAH.

Perbezaan antara manusia ialah nilai taqwanya di sisi ALLAH. Jadi, kenapa mahu nilaikan manusia itu atas dasar kerana ia mempunyai kedudukan @pangkat? Harta atau segulung Ijazah? Itu hanya pengiktirafan di dunia. Kenapa kita tidak mahu mengiktiraf mereka yang ALIM? Biarpun mereka tidak masuk Universiti. Tidak bermaksud mereka tidak punya Ilmu yang sehebat Ijazah.....

Kembalilah kepada akar pokok Islam, yang tidak melihat kepada kebendaan. Tapi nilailah dari sudut Ilmu... Kadang-kadang mahasiswa yang mempunyai ijazah, tidak mempunyai nilai prinsip ISLAM pun dalam dirinya. Kita terlalu bias dan su' uzhon..

Mari, sama-sama kita teliti...kita tetap serupa dan sama..Mempunyai wawasan yang sama dan cita-cita yang sama. Bergabunglah kita..agar kita dapat menghasilkan kepaduan yang hebat. Mengembalikan keizzahan Ummah. Lalu menjadikan Ummah itu cemerlang dunia dan akhirat!

Adakah Ijazah itu

3 comments:

  1. Artikel tok dah hbs ke blum? jgn sik mok sambung..kalau ada rezeki teruskan...

    ReplyDelete
  2. InsyaALLAH..akan sambung degree, ada opportunity..kita teruskan.. :)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete