Saturday, August 11, 2007

Rahsia dalam diri kita...

Pernah kah kita terlintas dalam diri kita untuk menjadi hebat seperti orang lain? untuk menjadi seperti idola kita? Pernah? Jangan menipu, ini adalah realiti hidup kita bukan ilusi mahupun fantasi..

percayalah, ini sebenarnya adalah fitrah manusia. Siapa kata kita tidak punya visi dan wawasan? itu sudah menjadi azali buat diri kita mencari identiti kita sendiri..

Sebenarnya, kita sendiri mempunya kehebatan masing2, cuma kita tidak tahu apa sebenarnya bakat mahupun keistimewaan dalam diri kita. Kalau kita mencarinya bersungguh-sungguh nescaya kita mampu mencari potensi dalam diri kita untuk berkembang sebagai Insan berguna untuk masyarakat.

ALLAH Taala telah mencipta manusia dengan pelbagai bentuk dan rupa, nasib2 nya yang berbeza, fitrahnya dan fizikalnya yang pelbagai unik rupanya. Yang sama hanyalah ALLAHlah penciptanya..

Tidak mustahil bagi kita mengetahui potensi dalam diri kita, kerana adanya kita ALLAH yang Maha Esa, Rasul Utusan Nya, telah memberitakan kepada kita, Kita kan pasti menemuiNYA.


Maka apabila kita kenal maksud ertinya yang besar itu

insyaALLAH, kita pasti kenal potensi kita.

" Setiap yang hidup pastikan merasa Mati"

Apabila kita tahu bahawa yang hidup ini sementara, kematian itu pasti, pasti gerak geri kita sering terjaga, maka terbukti, kita berpotensi mengawal diri! itu cukup sudah menunjukkan kita berpotensi untuk mencari rahsia sebenar kejayaan dalam hidup kita.

Apabila kita kenal apa erti sebenar kehidupan, pasti kita isikan ia dengan perkara yang bermanfaat dan realitinya kita insyaALLAH akan bertaqwa dan beriman pada yang ESA!

"Maha suci ALLAH yang memiliki segala sesuatu kepadaNya juga kita kan kembali" ayat 83 Yassin.


ALLAH lah yang mempunyai segala kekuatan mahupun kedudukan, apabila kita mengetahui realiti ini, pasti kita tidak terkejar-kejar kedudukan, harta kemewahan tapi insyaALLAH kita kan berbekalkan ilmu rahsia mengenai NYA.

"Jika kamu inginkan kejayaan di dunia hendaklah dengan ilmu, Jika kamu inginkan kejayaan di akhirat hendaklah dengan ilmu, jika kamu inginkan kejayaan dunia dan akhirat hendaklah dengan Ilmu" (Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim)

Sebagai Natijahnya, untuk kita mengenal potensi dan rahsia diri kita apabila kita kenal siapa diri kita, erti makna kehidupan kita dan apa tujuan kita dihidupkan di dunia ini. Inilah sebenarnya cara untuk mengetahui segala tersirat dalam diri kita.

Apa mungkin kita berjaya? Penilaian itu hanyalah layak dinilai oleh ALLAH S.W.T

Kerana pengiktirafan ALLAH itulah yang Maha Baik lagi Maha Agung.

Tiada pengiktirafan yang lebih hebat daripada Pengiktirafan dari NYA.


Wallahualam.

sebagai renungan bersama

No comments:

Post a Comment