Sunday, August 19, 2007

Dasar kemerdekaan yang hakiki?


31 ogos 1957, tarikh keramat buat Malaya?
Kenapa dikatakan keramat? Sebab Malaya bebas dari cengkaman British?
Mari kita renungi kisah ini secara ilmiah dan secara menyeluruh,dan bukan pada 1 aspek luaran sahaja...
"Merdeka! Merdeka! Merdeka!"
Laungan yang bersepadu dan lantang dibuat oleh Allahyarham Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri pertama Malaysia, dinobatkan sebagai Bapa kemerdekaan.
Itu secara praktikalnya. Tapi secara lumrahnya, kemerdekaan yang dibawa adalah satu sistem boneka British sahaja. Kenapa? Mari kita perlihatkan perlembagaan kita sekarang dan dahulu. Dasar undung2 dan perlembagaan adalah sebijik dari usul Perlembagaan British. Perlembagaan Sekular,yang berbuahkan pemikiran Manusia, jauh sekali dari Al Quran dan As Sunnah. Cuma sedikit tokok tambah, Malaysia mempunyai Undang-undang Syariah, yang memberi keistimewaan untuk orang Islam di Malaysia ( Artikel 12.b) kalau tidak silap saya.
Kenapa kita berbangga selagi kita masih tertakluk dan termaktub dengan perundangan yang didasari oleh Perlembagaan Minda dan Pemikiran manusia?Sedang kita sendiri mengerti, kekuasaan manusia itu hanyalah umpama ratio nya setitik air dengan sebentang luas lautan air berbanding kekuasaan ALLAH S.W.T.
Kita laungkan slogan merdeka, sedangkan, sebenarnya dan hakikatnya, kita tetap ditakbir oleh Pihak British dari sudut perlembagaan, umpama, kerajaan sekarang adalah penjalan tugas2 memastikan perlembagaan ini terus terlaksana, maka pihak British tidak akan masuk campur tangan. tapi, ia tetap perlembagaan mereka.
Hakikatnya, kita belum merdeka.
Sedangkan sebelum dijajah, kita empunya perundangan yang cukup cantik, perlembagaan kerajaan Melaka, yang didasari oleh Al Quran dan As Sunnah..tetapi setelah dimerdekakan, kita kena ikut perlembagaan mereka? Kenapa begini? Merdeka kah kita?
Ya, merdeka dari sudut campur tangan.....tapi bukan merdeka membuat keputusan.
Adakah itu kemerdekaan yang hakiki??
Kita tidak bebas untuk menunaikan hak hukum hakam agama ALLAH secara menyeluruh!
Sedangkan penganut agama lain bebas melakukan segala ajarannya. Kenapa kita umat Islam masih tidak bebas menunaikan Hak Agama Kita? AGama ALLAH S.W.T? AGama yang diredhai oleh ALLAH S.W.T? Adakah itu dinamakan merdeka?
firman Allah: (Ali Imran, 83)
Ertinya: Apakah mereka hendak mencari agama yang lain daripada agama Allah padahal segala yang di langit dan di bumi telah tunduk dan menyerah kepadaNya, baik dengan sukarela atau terpaksa. Dan hanya kepadaNya mereka dikembalikan.
Firman ALLAH juga dalam Al Quran
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam seluruhnya.
Sebagai orang Islam, kita mesti yakin bahawa ugama kita adalah ugama yang lengkap, ugama yang meliputi semua aspek kehidupan manusia. Kita mesti menjadi orang yang menghayati dan megambil keseluruhan aspek ajaran agama Islam, bukan mengambil sebahagian dan meninggalkan sebahagian
Tapi kenapa kita tidak dapat mengamalkan perundangan agama kita secara menyeluruh. Hinggakan ada yang ditangkap tahanan ISA, dituduh pengganas kerana mampu menggugat Kerajaan sekarang. adakah ini yang kita katakan "Merdeka"?
Sekadar perkongsian pendapat

No comments:

Post a Comment