Wednesday, June 30, 2010

Pengalaman dan Ilmu


Orang selalu berhujah atas pengalamannya. Di hujung pangkalnya, cuba membuktikan bahawa dirinya itu hebat dan berpengalaman. Benarkah itu?

Pernah seorang sahabat bercerita dengan saya, tentang kerasulan Nabi Muhammad S.A.W… kalaulah faktor usialah ditekankan, maka bukan Nabi Muhammadlah yang diangkat sebagai “Ketua Kota Madinah” . Itulah antara faktor kenapa pengalaman itu tidak begitu penting jika dibandingkan dengan ilmu.Kerana sedikit pengalaman tidak boleh disamakan dengan sedikit ilmu. Ilmu itu penerang jiwa. Maka pengalaman itu kisah yang lalu untuk dijadikan pengajaran di masa depan.

Kadang-kadang pengalaman seseorang itu hanyalah pengalaman biasa. Melainkan orang itu pernah mencipta sejarah, atau telah melalui sesuatu itu dengan penuh perit hingga ia menjadi peransang kepada pejuang-pejuang yang lain. Maka itu boleh dijadikan sebagai “perkongsian pengalaman”. Namun, perlu diingat, pengalaman itu bukan hujah. Pengalaman itu hanya boleh digunakan untuk perkongsian.

Kenapa Hujah tidak boleh didasari dengan Pengalaman? Pengalaman kehidupan seseorang itu hanya boleh dijadikan pedoman. Bukanlah hujah untuk menentukan sesuatu hukum atau perlaksanaan tugas sebagai seorang Da’ei. Namun, coraknya..pengalaman hanya boleh dijadikan “titik tolak” perlaksanaan. Namun sejauh mana, relevensi pengalaman seseorang itu? Sedangkan pengalaman nya hanyalah pengalaman biasa. Bukanlah pengalaman yang boleh dijadikan sebagai rujukan. Pernahkah dia Berjaya mencipta sejarah? Pernahkah dia Berjaya melaksanakan sesuatu atas dasar pengalamannya? Sebab itu apa-apa pun, pengalaman seseorang, perlulah kita selidik kebenarannya. Kadang-kadang hanyalah buah-buah kata untuk membuktikan dirinya “HEBAT”.

Sewajarnya sebagai seorang bergelar Mahasiswa, perlu mengetahui titik tolak sesuatu andaian. Mahasiswa dapat menilai dahulu setiap perbuatan sebelum melakukannya. Jadilah Mahasiswa yang matang di dalam beragama. Pastikan Al-Quran dan Sunnah sebagai panduan agar hidup kita tidak terjerumus ke dalam perkara yang dimurkai Allah.

Islam membentuk minda yang kritis untuk menilai. Maka setiap penilaian perlu didasari dengan Al Quran dan AS Sunnah. Bukanlah pengalaman. Dan setiap sesuatu itu perlu didasari dengan ilmu. Bukan ilmu yang diceduk begitu sahaja, ia perlu diselangi dengan penyelidikan dan pembacaan yang luas.

Sesungguhnya Perintah Menjauhi Taqlid amat jelas disebut oleh Allah swt dalam Al-Quran (Surah Al-Isra : 36).



"وَلاَ تَقْفُ مَا لَيسَ لَكَ بِهِ عِلْمُ إِنَّ السَّمْعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسئُولاً" (لأسرا: 36)


"Dan janganlah kamu mengikut sesuatu yang kamu tidak ketahui kerana Sesungguhnya pendengaran kamu, penglihatan kamu dan hati kamu semuanya akan ditanya dan dipersoalkan."

(Surah Al-A'raf:3)

" اِتَّبِعُوْا مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُم مِن َّربِكُم " (الأعراف: 3)


" Dan ikutlah apa yang diturunkan oleh tuhan kamu (Allah)"

Sangatlah buruk perbuatan mereka dan sebahagian besar masyarakat yang masih berpegang kepada sangkaan dan keyakinan mereka bahawa mereka benar tanpa penyelidikan, penelitian dan pengkajian bagi mensabitkan apakah selama ini mereka berada dalam kebenaran atau selama ini mereka berada dalam penipuan, kesesatan dan kesilapan. Sesungguhnya sangka-sangka mereka sangatlah tidak bermanfaat dan tidak menyelamatkan mereka sedikitpun.

Benarlah kalam Allah swt :

"إِنَّ الظَّنَّ لاَ يُغْنِى مِنَ الحَّقِِ شَيئًا (يونس :36)"

" Sungguh sangkaan mereka langsung tidak membawa manfaat pada mereka (dalam membawa mereka) kepada kebenaran sedikitpun" (Surah Yunus : 36).

Konklusinya di sini, perluaskan pembacaan kita dengan bergurukan guru yang mursyid. Banyakkan bermuzakarah dengan yang berilmu, malah rapatkanlah silaturahim dengan yang berilmu, bertaqwa dan beramal soleh. Berpegang teguhlah kita pada tali ALLAH. Janganlah kita menjadi orang-orang yang rugi.

Hamba ALLAH.

No comments:

Post a Comment