Wednesday, May 6, 2009

Angin Bayu menyapa kenangan

"FUH~!...sejuknya," desis Anak muda di sisi saya ketika di Kundasang, bumi Bawah Bayu. Imbauan yang lampau mencoret pelbagai nostalgia di kalbu yang merintih kasih Ilahi. Bumi Sabah...bumi yang kaya....kaya dengan tarbiyyah...kaya dengan mineralnya...kaya dengan hasil buminya...lebih kurang 4 tahun saya menjadi tetamu di bumi yang indah itu. Di pagi-paginya, kelihatan Gunung Kinabalu mencakari Awan-awanan...kelihatan seolah-olah bayang-bayangnya itu tegap dan kukuh seolah-olah sedang memberitahu bahawa "aku adalah hamba ALLAH yang taat, bagaimana pula kamu???".

Alhamdulillah, sedikit sebanyak...masih tetap juga berhubungan dengan sahabat2 perjuangan di sabah. Muktamar baru baru ini pun mencatat satu anjakan pradigma. Sang Murabbi mengundur diri...katanya...memberi peluang pada anak muda. Ya...memberi peluang pada anak muda. Anak tempatan. Anak watan Bumi Sabah.
Ramai yang melihat sosok Ustaz Anwar sebagai satu simbolik perjuangan yang untuh. Istiqamah! Berani! Mantap! Dan kami adalah antara yang ditarbiyyah beliau.

Dari Warga Borneo, mengucapkan Sekalung penghargaan tidak terhingga. Semoga ALLAH membalas segala jasa baik tuan.

"Indah perjuangan ini kerana kepahitan yang terpalit itu adalah kemanisan yang hanya dapat dirasai oleh yang berjuang....."

Bicara Murabbi,
"Ya Ayuhal Walad!!!!!!!!!!!!! Wahai anak2Ku!!!!!!!! Berjuanglah kamu dengan jiwa ragamu di dalam genggaman tuhanMU yang maha pemurah lagi maha mengasihi!" Kuliah Maghrib...yang sentiasa bergema di seluruh kampus. Membicarakan tentang hak ALLAH kepada hambaNYA. Kelihatan, ramai si hamba berduyun-duyun mendatang bersama memperdengarkan dendangan Kuliah yang intipatinya gah dan bersemangat wancaranya. Itulah sentuhan Murabbi. Yang akan kembali ke bumi watannya.
Pada ALLAH sahaja kami serahkan budi baikmu.

Bait-bait buat perkongsian bersama:

Jauh merasa mata melihat
Dekat merasa hati tersentuh..
Mekar indah nan bisa...
Kelam jua terpelihara...
Jiwa yang meronta..
Mengeluh kerinduan syahid..

Sang pujangga..
Berbicara perjuangan..
Rapuh..
Kikir...
Sempit...
Dayus...
Sifat Jahilliyah...
Yang tak terperi sakitnya..
Payah dirasa...
Payah jiwa di kikirkan..
Namun tetap digagahi dengan semangat parajurit..
Yang tak diselam dengan nama..
Namun dengan jiwa..

link berkaitan:
http://kembarasanghamba.blogspot.com/2009/05/terima-kasih-budi.html

No comments:

Post a Comment