Sunday, March 22, 2009

Pensil...oh...pensil

“Dash!!!!!” bunyi kejatuhan barang-barangan di tengah dewan. “KRAKKKK!!!!” bingit dan ngeri bunyinya, seolah-olah sudah tidak mampu dibendung rasa seram itu. “Tash!!!!” Satu penyepak menghenyak tubuhnya. “PrakKKK!!!” berderaian tubuhnya. Hancur luluh tanpa satupun tercantum, semuanya terurai. “CELAKA!!!! AMBIK KAU!” dengan sumpah sarahan itu ditambah lagi dengan satu lagi penyepak menyusul ke tubuhnya tanpa belas kasihan. Seolah-olah tiada sudah rasa cinta rasa kemanusiaan pada dirinya. Hancur berkecai seluruh tubuhnya. Hancur! Hancur! Hancur! Tak dapat lagi diselamatkan. Kasihan! Kasihan!....Kasihan!!!...si pensil itu.

Apa sebenarnya berlaku? Kenapa boleh jadi begini? Apahal ni? Ahhh!!! Aku serabut!!! (tetiba sahaja pensil, apa kes ni?)


Begini sebenarnya ceritanya,


Satu hari, seorang anak muda membeli sebatang pensil di kedai dalam Universitinya. Pensil itu agak cantik dan murah. Kerana itulah anak muda ini membelinya.Membeli untuk apa? Untuk kegunaan "final exam" yang akan berlangsung sebentar lagi. Namun, ketika menjawab soalan "final exam" itu, si pemuda tadi tidak mampu menjawabnya, kerana tidak belajar dan mengulangkaji dengan baik. Malah selalu ponteng kuliah, kerana itulah, si pensil menjadi mangsa. Dirinya dihumban ke tanah, lalu hancur berkecai dirinya. Dan selepas itu, ia terus dibuang ke dalam tong sampah. Betapa sedihnya hidup si pensil itu, sekejap sahaja dizalimi, tanpa diletak satu misi yang lengkap. Sedangkan sahabat-sahabat pensil yang lain, telah menjadi pelengkap misi anak-anak muda yang lain. "Setitik dakwat mampu mencetus revolusi" Kenapa seharusnya perkara ini terjadi kepada si pensil tadi?


1- Apabila niat untuk menggunakan pensil tadi tidak diniatkan kerana ALLAH


2- Bila akal tidak diasah, pasti binasa sesuatu benda.


3- Bila jiwa tak disemaikan cinta Ilahi, pasti cinta yang lain adalah cinta yang palsu dan bisu.


Namun, entry kali ini, bukanlah berkisarkan tentang pensil. Tapi adalah berkisarkan prinsip tubuh badan kita. Sebagai mana yang dibentangkan oleh kawan sekampus saya mengenai "philosophy of MATRIX". Hidup dipinjamkan oleh ALLAH bertujuan untuk menguji samada kita mampu menjadi hambaNYA yang bertaqwa atau menjadi hamba Toghut?

Apa sebenarnya kegunaan tubuh badan kita ini? Mahukah kita menjadikan tubuh badan kita dibinasa oleh kemampuan akal, nafsu kita? Sebenarnya ada beberapa perkara yang perlu diteliti satu persatu dalam mempergunakan tubuh badan kita secara optima. Seperti penggunaan pensil tadi, jikalaulah Tuan empunya pensil tadi mempunyai akal yang bernas, jiwa yang bersih, kemampuan berfikir melebihi yang sebelumnya, insyaALLAH, pensil tadi tetap ada untuk berjasa kepada tuannya. Belum tentu sudah berada di tong sampah. Baru-baru ini, saya menjelajah ke Kuala LUMPUR (kuala yang bukan dipenuhi "LUMPUR" tapi "cas-cas Lumpur" yang menongkat ke hati manusia, yang bisa mengundah binasa. Sana sini mengajak ke arah kebinasaan tubuh badan. Na'uzubillah. Semasa menaiki tangga menuju rumah sahabat, kelihatan mundar mandir penagih NAJIS dadah, dengan muka tidak malunya. Bermain "BENDA" itu tanpa rasa malu dan rasa takdim. MasyaALLAH. Lihat betapa mereka suka membinasa tubuh badan yang dipinjamkan tadi. Boleh jadi ini merosakkan tubuh badan mereka, lalu tercemar juga masyarakat di sekeliling mereka. Dan satu lagi kisah tragis di Kuala Lumpur ini perlu dikongsikan, adalah mengenai seorang gadis. Ketika saya menunggu bus untuk balik ke Kampus, tiba-tiba di depan saya. Ada seorang gadis menangis sambil memegang kakinya. Terdetik di hati merasa kasihan. Saya bertanya "kenapa ni?". "jawapnya kakinya sakit" Dan tetiba menangis. Dan dia meminjam telefon, saya pun memberi. Dia menelefon dan menangis. Rupa-rupanya, gadis tadi sebenarnya ditipu seorang lelaki. Saya ringkaskan cerita. Gadis ini mengikut lelaki yang baru dikenalnya 2 hari. Dan lelaki ini hanya meninggalkan dia sehelai sepinggang tanpa duit tanpa ic di puduraya dengan menyatakan janjinya untuk membeli tiket balik. Tapi dalam 2 jam berlalu, tak kelihatan. Nampak sangat tertipu. Saya boleh simpulkan di sini adalah kerana apabila berpandukan akal fikiran. PASTI dan tetap PASTINYA! Kita akan tertipu dengan keadaan sekitar kita.Sedang telah diajarkan minda kita untuk mematuhi seruan ALLAH dalam ayat pertama lagi surah Al Baqarah. "Alifff...lam....min.... , Sesungguhnya Al Kitab(Al QUran) diturunkan untuk panduan orang Mukmin".

Kenapa harus mengikut lelaki bukan muhrim? Tidak disusurkan minda kita pada hadis? Sebaik-baik wanita keluarnya dengan lelaki yang muhrimnya. Kalau tidak inilah jadinya. Boleh jadi si gadis ini tidak mengetahui perkara ini. Kenapa? Atas didikan mak bapak? Faktor sekitar atau sebagainya? Wallahualam.

Namun, kepada si lelaki tadi. Boleh jadi hari ini, dirasanya sedap dan enak. Esok lusa, belum tentu. Boleh jadi dibalas oleh ALLAH yang lebih setimpalnya. Dengan "ANAK atau Isteri sendiri yang menjadi mangsa orang lain? Atau di akhirat? ALLAH ITU MAHA PEMBALAS!



Secara analisanya, boleh dinyatakan di sini. Hendak tidak hendak, kita sebagai yang memahami Islam, harus lebih tegar ke kelompok masyarakat. Meneliti satu persatu masalah untuk merungkai segala tersimpul. Untuk mempermudahkan masyarakat ke arah memahami ISLAM secara Kaffah.
Antara masalah-masalahnya:

1- Dadah

2- Keseronokan(Hedonisme) Zina dan Khalwat -tercetusnya dari rumahlah pertamanya.

3- Sifat "TAK APA" yang tak kisah pada sekeliling.

dan sebagainya ..banyak masalah di dunia ini. Belum tentu tersenarai satu persatu jika ruang disediakan.



Mahu tak mahu, kita kena kembali pada asas. MEMAHAMI TUJUAN HIDUP KITA. Sebagaimana tujuan PENSIL tadi. Jika tidak TUJUAN ITU diletak pada MATLAMAT yang sewajarnya. BINASALAH! Jika MATLAMAT Tadi tidak dipandukan iLMU yang padu dan jitu belum tentu tercapai. ILMU yang padu dan jitu. Teraskan dengan AL QURAN dan AS SUnnah. InsyaALLAH berjaya.
Segala-galanya bermula dari asas. Begitu juga dengan Structuring Building. Structuring Website. Structuring System atau sebagainya, semuanya adalah bermula dari asas yang kukuh. Kalau dah asas pun tunggang langgang. Jangan taknya cerita bab yang TINGGI-TINGGI! Jangan terkejar lah die YOP!!!!!!
MISI dan VISI diperbahaskan, namun asasnya tidak dilihat. Jangankan nak sampai ke New York, nak sampai ke depan mata pun tak keruan jadinya. Kenapa? ASAS prinsip segala-galanya. Sebab itu ISLAM bermula dari Rukun Iman 6 perkara dan 5 rukun ISLAM. Kerana ASAS itu adalah segala-galanya. DAN yang paling asas adalah Syahadah Tain. Tak kenal erti syahadah tain, tak lepaslah segala-galanya. Syarah Syahadah Tain oleh Imam Abu Ala' Al Madudi pun begitu ada juga kira-kira 16 muka surat. Tapi tetap ialah semudah-mudahnya.

Kembali saya menongkah masa dan pengalaman yang dilalui, terasa sedikit sembilu di jiwa. Tak keruan juga rasanya. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikulnya. Berat hati terasa, berat jiwa menusuk rasa. Dunia semakin lara, manusia semakin lupa. Namun alam tetap berbicara, "SEMAKIN SENJA KITA DI SINI, jangan dibuang masa!"

"Pensil digunakan oleh seorang yang cacat, tapi karyanya yang terserlah mampu mencetus revolusi."



3 comments:

  1. Subhanallah...bagi orang yang celik mata hatinya, sebatang pensil pun boleh jadi asbab untuk melihat dunia. Mabruk ya akhi.

    ReplyDelete
  2. Bila mata dipandang, hati tak bergelora, ada 2 maksud:

    1- Hati dah jadi bisu
    2- Hati bersama-sama menuruti mata.

    ReplyDelete
  3. salam.

    suka dengan sentence paling last. mabruk :)

    ReplyDelete