Tuesday, March 11, 2008

Jangan menipu..



Lumrah manusia sentiasa tidak jelak melakukan kesilapan...inilah padahnya apabila kita terlalu menipu dan akhirnya terjadilah seperti kisah seorang pengembala kambing dengan orang kampungnya...
Suatu hari, kerana terlalu bosan, pengembala ingin mewujudkan mood gembira dalam dirinya, dia pun bertindak menipu orang kampung...
" SERIGALA!!!" "SERIGALA!!!" "SERIGALA!" teriak pengembala muda itu ke seluruh kampung.

Orang kampung kepingan terkejut, lantas berlarian menuju ke ladang ternakan. Bila mereka sampai, mereka dapati tidak ada seekor pun serigala malah anak kucing pun tidak kedapatan di sana. Lantas mereka balik dengan hampa dan marah.
Keesokan harinya lagi, pengembala ini berbuat demikian. Orang kampung terkejut dan pergi ke lokasi seperti sediakala dan mengalami masalah seperti biasa. Atas sifat yang jelak dengan perangai pemuda pengembala itu. Mereka pun tidak menghiraukannya lagi.
Suatu hari, kelibatan serigala muncul di ladang ternakan itu. Pemuda itu terkejut dan kali ini adalah benar belaka. Akibat dari itu, pemuda itu berlarian ke kampung dan meminta tolong orang kampung agar menolongnya. Tapi, semuanya bagaikan mencacak dahan di dalam air. Sia-sia belaka. Akhirnya, semua ternakan di ladang itu habis dimakan serigala itu. Inilah padahnya bila kita selalu menipu, hingga satu hari nanti kita pasti dikecam dan dilontar penghinaan yang tidak seorangpun mahu percaya pada kita. PRU12 ini telah menunjuk dan mengajar Kita, jangan kita menipu masyarakat! Kerana masyarakat sudah pandai memilih dan menilai siapa menipu dan siapa benar. Atas dasar keberanian itulah, munculnya pergolakan yang mahu merubah fenomena menipu dalam masyarakat. Masing-masing menyekat suara-suara kebenaran. Lantas merobek kejujuran dan kebenaran yang harus dihebah pada masyarakat. Media diperolok-olok dan dijadikan bahan tunggangan bagi memuaskan nafsu sarakah yang mahukan DUNIA yang jelek itu.
DUHAI INSAN, ingatlah....Jika Dunia yang kau kejar..pasti kau tidak mampu menggapainya...kerana DUNIA INI MILIK ALLAH!

2 comments: