Saturday, May 22, 2010

Sebalik cahaya neon

Terang lampu neon itu, berpinar jua mata jika ditenung lama. Namun, disebalik cahaya neon yang terang itu, terdapat satu daya yang hebat yang menyebabkan mentol berisi neon itu menyala. Itulah ia yang dinamakan daya gerak elektrik,yang menghasilkan komposisi yang kuat itu, dan hasil dari ransangan itulah gas neon yang terisi dalam corong kaca menyala. Namun, persoalan di sini, bukanlah mengenai pencahayaan Lampu Neon.Tetapi adalah, bercerita tentang "hidden energy"....

Saya adalah manusia biasa seperti kalian. Hidup yang saya harungi, penuh duka dan manis. Saya percaya, tiap-tiap kita punya keperitan dalam hidup, begitu juga dengan manisnya. Namun, hidup ini tidaklah seperti alam fantasi yang sentiasa di pertontonkan di kaca tv. Indah sentiasa, menang sentiasa, gembira sentiasa. There are no such things so called "HAPPY ENDING".

Kerana Hidup akan tetap tamat. Tamat dengan keadaan Kiamat, atau MATI!

Surah Al 'Ankabuut, ayat ke 59 marhumnya:
'Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan. '

Walaubagaimanapun, hidup tetap perlu diteruskan. Kerana hidup itu adalah satu cabaran untuk menjadikan kita sebagai golongan yang terbaik.

Dalam Surah Al Kahfi,ayat ke 7, ALLAH menyebut, marhumnya:
" Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik perbuatannya"

Tiap-tiap kita punya "hidden Power" yang perlu diterokai. Paksinya mudah sahaja, jika kita berpegang pada ajaran Al Quran dan AS Sunnah. Ini adalah tipsnya:
  1. Mempunyai aqidah yang sejahtera.
  2. Beribadah dengan ibadah yang sahih.
  3. Mempunyai akhlak yang mantap.
  4. Sentiasa bermujahadah lawan nafsu.
  5. Mampu berdikari.
  6. Kuat tubuh badan.
  7. Sangat menjaga waktunya.
  8. Sentiasa teratur urusannya.
  9. Luas ilmu pengetahuannya.
  10. Bermanfaat kepada orang lain.
InshaALLAH, jika kita berpegang penuh pada 10 tips ini, inshaALLAH, kita akan ketemui "hidden POWER" yang bisa memperkukuhkan kedudukan kita sebagai UMAT YANG BERJAYA.

Selamat berjaya!

1 comment:

  1. pernah menghadiri satu Talk...2 jam lebh bercakap mengenai 10 muwasafat tarbiyah...dolok pernah baca tapi x ambil peduli..bila da diterangkan..baru tersuluh...syukran

    ReplyDelete