Wednesday, March 17, 2010

Calculator!


Sekadar gambar hiasan

Alangkah indahnya hidup, jika hidup itu persis calculator.Sesuatu alat yang digunakan untuk menyimpan data pada awalnya, dan terus digunakan untuk berfungsi sebagai alat mengira.Dan terus menerus berevolusi.

Di awal permulaannya, calculator hanyalah berfungsi sebagai alat penyimpan data, yang dinamakan "abathia" atau "Abacus". Dan fungsinya menjadi lebih hebat, bila mana sang pengguna mengaplikasikan kaedah kira-kira dengan kombinasi simpanan data pada alat tersebut. Bertahun lamanya..dan akhirnya, aplikasi abacus terus dikembangkan..kepada arithnometer lalu berevolusi kepada "type writter" dan seterusnya kepada komputer.

Semakin hari, semakin canggih. Pada awalnya ia hanyalah sejenis alat yang diperbuat daripada kayu. Namun, pada hari ini, alat ini diperbuat dari pelbagai kombinasi bahan seperti besi, emas, plastik dan sebagainya. Dan aplikasinya pula dinaik taraf sedikit demi sedikit.Dari penyimpanan data 1 digit kepada berpuluh-puluh digit.Dari 125K REM, dinait taraf ke 3GHz kelajuannya. Dari tidak ada kipas, kepada ada kipas. Dari tidak ada lampu "lap lip lap" kepada ada lampu "lap lip lap".Di luar jangkaan minda. Namun, asas kepada aplikasinya tidak pernah sesekali berubah. Tetap dengan nilai asasnya, yakni menyimpan data.Dan berevolusi kepada pelbagai aplikasi penggunaan. Boleh digunakan untuk bermain permainan maya, berkomunikasi, membuat kerja, dan banyak lagi perkara yang diluar jangkaan minda kita. Sehingga begitu hebatnya evolusi teknologi sekarang yang tetap berpegang pada satu prinsip.

Namun,dunia moden ini, menampakkan cabaran arus globalisasi banyak telah memudarkan daya intelektual manusia. Prinsip terhakis, maruah tergadai. Asas pemikiran terus berubah. Dari berpegang pada agama, terus berbolak balik. Atas revolusikah atau ilusi? Atas Prinsip atau nafsu? Perjuangan yang dibawa, mula dipaksikan pada senario semasa. Kalau atas nama semangat, terus diterjahkan SEMANGAT! Kalau senario berubah kepada duit, terus diterjahkan "DUIT"! Apa jenis Perjuangankah ini? Tidakkah kita mempelajari dari teknolgi?Yang menekankan nilai ketulenan dalam berevolusi! ASAS ITU ADALAH PALING PENTING UNTUK DIKEKALKAN! BUKANNYA YANG ASAS ITU DIPERGADAI, DIJUAL BELI!

Asas kepada perjuangan adalah Asas Aqidah. Namun kerana cabaran globalisasi dan massa, Perjuangan telah berevolusi.Ini tidak bererti asas perjuangan pun turut perlu untuk di evolusikan kepada pelbagai jenis wajah. Contoh mudah,kalau asal perjuangannya adalah ISLAM, perlukah ia ditukarkan kepada libralisma? Kononnya untuk meraih pengundi. Sedangkan iinilah yang merosak rencana perjuangan. Memusnahkan ketulenan dalam dasar perjuangan.

Che Guevara, seorang Sosialis Kanan yang terkenal dengan gerakan guerilla bawah tanahnya, tidak pernah sesekali menukar corak pemikiran perjuangan, namun perjuangannya tetap berevolusi, daripada corak yang lembut kepada corak yang radikal. Namun tetap menekankan pemikiran Sosialis.

Namun, sebagai seorang Islam, benar kita perlu berevolusi. Namun, evolusi kita perlulah pada asas. Yakni Al Quran dan As Sunnah.

Manusia itu diciptakan Tuhan dengan dua tujuan pokok:

Yang pertamanya adalah untuk mengabdikan dirinya hanya kepada Allah SWT. iaitu dengan berpegang teguh kepada:-

Tauhid Uluhiah (Tauhid Ibadah)

Menyembah, beribadat, meminta perlindungan dan kebahagiaan hanya kepada Allah SWT. yang merupakan kedaulatan mutlak (Absolute Sovereignty), dan tidak bersekutu denganNya. [“Dan Dia-lah Tuhan (yang disembah) di langit dan Tuhan (yang disembah) di bumi” (43:84)]

Tiada Tuhan selain Dia; bukan dewa-dewi, para malaikat, bukit-bukau, gunung-ganang, matahari bulan dan bintang, wang ringgit, segala isme-isme ideologi politik dan ekonomi ciptaan manusia, malah bukan juga pemerintah; tetapi Dia Allah yang hanya satu, yang Maha-Esa.

Tauhid Asma’ Wa Sifaat (Tauhid Nama dan Sifat)

Allah memiliki segala sifat dan nama yang sempurna dan terhindar daripada-Nya segala sifat yang tidak layak bagi-Nya.

Dengan pengetahuan dan penghayatan secara mendalam tentang sifat-sifat Allah SWT., manusia akan dapat membersihkan jiwa, roh, kepercayaan, moral dan tindak tanduknya; yang mana akan membawa kepada pembentukan keperibadian manusia yang mulia.

Tauhid Rububiah (Tauhid Perbuatan Allah)

Allah sahaja yang menciptakan alam ini, Allah yang menurunkan rezeki dan hujan, Allah yang memelihara dan mengatur seluruh alam, Allah yang menghidupkan dan mematikan. [“Dan Dia telah menciptakan segala sesuatu, dan Dia menetapkan ukuran-ukurannya dengan serapi-rapinya” (25:2)]

Oleh kerana Allah adalah pencipta Alam Semesta termasuk manusia, maka Dialah yang paling mengetahui hakikat makhluknya. Oleh yang demikian, hukum-hukum dan peraturan-peraturan Allah jualah yang merupakan hukum yang paling baik, yang paling sesuai untuk makhluknya. Itulah dia Tauhid Hakimiah yang merupakan lanjutan daripada Tauhid Rububiah tadi. [“Menetapkan hukum itu hanyalah hak Allah, Dia menerangkan yang sebenarnya dan Dia pemberi keputusan yang paling baik” (6:57)]

Justeru itu, adalah sangat tidak wajar manusia itu melaksanakan hukum-hukum dan undang-undang ciptaan manusia sendiri (undang-undang Thaghut) selain daripada Syariat (hukum-hukum dan peraturan- peraturan) yang telah ditetapkan Allah SWT. melalui Rasul-RasulNya. Tidakkah tindakan ini diumpamakan penyembahan patung atau berhala yang diciptakan oleh tangan kita sendiri? [“Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir” (5:44)]

Keduanya adalah manusia sebagai Khalifah Allah (Pengganti Allah) di muka bumi ini:-

Untuk memerdekakan manusia daripada segala ikatan dan halangan untuk beribadah hanya kepada Allah SWT., atau dalam ertikata lain untuk mengembalikan manusia kepada Fitrah Semulajadinya. Itulah dia Hak Asasi Manusia yang sejatinya. [“Mengapa kamu tidak mau berperang di jalan Allah dan (membela) orang-orang yang lemah baik laki-laki, wanita-wanita, maupun anak-anak yang semuanya berdoa: {Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami dari negeri ini (Mekah) yang zalim penduduknya dan berilah kami pelindung dari sisi Engkau, dan berilah kami penolong dari sisi Engkau}” (4:75)].

Ikatan dan halangan untuk manusia beribadah hanya kepada Allah SWT. itu terbahagi secara kasarnya kepada beberapa sumber di antaranya:

Kepada Diri sendiri

kejahilan tentang Ilmu Tauhid samaada ia merupakan Tauhid Uluhiah, Tauhid Asma’ Wa Sifaat, maupun Tauhid Rububiah/Tauhid Hukumiah, lemah jiwa dan raga dipermainkan oleh godaan syaitan

Kepada Sosio-Ekonomi

Manusia itu dalam belenggu kemelaratan dan kesengsaraan hidup, terpaksa mencari nafkah siang dan malam untuk keluarga dan dirinya sehingga tidak mempunyai masa yang selesa untuk beribadah kepada Allah SWT.

kepada Sosio-Politik

Dengan penguatkuasaan pemerintah Taghut, manusia terpaksa mengikuti hukum-hukum dan peraturan-peraturan yang diciptakan oleh manusia selain daripada hukum-hukum dan peraturan-peraturan Allah SWT. Hukum-hukum dan peraturan-peraturan Taghut ciptaan manusia itu memang diciptakan untuk kepentingan yang menciptakannya atau yang memerintahnya, bukan untuk kepentingan manusia sejagat baik yang berupa jasmaniah mahupun rohaniahnya.

Untuk mengatur dan menggunapakai segala isi bumi ini bagi kemudahan dan kesenangan manusia itu sendiri.

Manusia itu zalim terhadap dirinya sendiri kerana kufur terhadap nikmat yang telah diberi Tuhan [14:34]. Manusia selalunya abai untuk menyelidiki ilmu yang telah diberikan Tuhan, ilmu yang berbentuk sunnatullah (Laws of Nature) dan merumuskan ilmu-ilmu itu serta menghayatinya sebagai pembangunan sains dan teknologi demi untuk kemudahan dan kesenangan manusia sejagat.

Manusia apabila dapat memenuhi Hak Asasinya atau dapat memerdekakan dirinya daripada segala cengkaman ikatan dan halangan untuk beribadah hanya kepada Allah SWT. di samping dapat mengeksploitasikan isi bumi ini dengan paling baik untuk kemudahan dan kesenangan hidup manusia sejagat, itulah apa yang dinamakan Tamaddun Sejati dan itulah Kejayaan Mutlak – FALAH.

Rujukan:
1- http://en.wikipedia.org/wiki/Che_Guevara
2- http://en.wikipedia.org/wiki/Calculator
3- http://smartmujahid99.blogspot.com/2009/07/ukhuwwah-dan-perjuangan.html
4- http://inijalanku.wordpress.com/2010/03/08/fard-muslim-asas-binaan-tamaddun-islam/
5- http://home.hamidarshat.com/IFDPAmir.htm
6- Mengapa aku menganut Islam(Maza ya'ni intima' lil Islam)- Fathi Yakan
7-http://ms.wikipedia.org/wiki/Aqidah
8-Ohan Sudjana, Fenomena Aqidah Islamiyah Berdasarkan Quran dan Sunnah, Media Dakwah 1414/1994
9-http://www.salafipublications.com/sps/sp.cfm?subsecID=AQD04&articleID=AQD040003&articlePages=1
10- Sharh aqidah at-Tahaawiyyah of Shaykh Saalih Aal ash-Shaykh
11- Dhamm ul-Kalaam of Abu Ismaa'eel al-Harawi

3 comments:

  1. Baguslah..

    Kisah yang bagus!

    Tetep smangat n keep posting.



    jangan lupa datang ke blog saya yah
    www.rosadesain.blogspot.com

    salam

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..buah fikiran yang bernas. bersama kita memahami makna tersirat disebalik dasar perjuangan kerajaan masa kini.

    ReplyDelete
  3. Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kelompok ini perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu

    ReplyDelete