Friday, August 1, 2008

Aku mencari kerangka diri

"Subuh menyegarkan...membuai keasyikan..lagi-lagi sejuk menyaman, mendasari jiwa...alahai..sedap kalau tidur..." Itulah Kerangka jiwa membusuki bisikan syaitan..bergelora fana..di katil pemusnah IMAN.

Kerangka diri..

Aku sentiasa berfikir sejenak. Memerhati kerangka berjalan...."MANUSIA". Kerangka yang dipinjam oleh ALLAH S.W.T. Kadang-kadang hatiku cukup marah dengan perilaku mahasiswa. Melihat enteng sikap-sikap yang menjelekkan. Perlukah aku memaparkan sikap kepeduliku? Aku rasa ini adalah satu tanggungjawab bersama untuk mengubah sikap kebongkakan kepada kemesraan. Biarpun setinggi mana jawatan kita, sehebat mana kita...tetap ada yang lebih dari kita. Kenapa harus bersikap sombong? Bukankah sombong itu hanya selayaknya dimiliki ALLAH. Kerana ALLAH adalah MAHA SEGALA-GALA RAJA! Dasar apa yang kita pegang dengan kesombongan yang terpalit pada jiwa kita? Dasar fahaman jenis apa itu? Tidakkah kita memerhati hadith Qudsi, riwayat Ibnu Majah " Barangsiapa yang di hatinya terpalit rasa bongkak, maka ia syirik kepada ALLAH". Kadang-kadang intipati kita berbeza, kita melihat dunia ini dari skop pandangan yang setempat, maka disitu, kita merasa kita adalah ORANGNYA! Kita Hero, Kita Hebat, Kita Gagah! Kita Cool! Kitalah segala-galanya..... Tapi sebenarnya, kita hanyalah habuk-habuk kayu yang perlu dikitar semula. Kita hanyalah hamba ALLAH yang tidak ada nilai di sisi ALLAH jika tiada sedikitpun sifat ketaqwaan ditanam dalam jiwa dan naluri kita sebagai seorang hamba.

Kita mendabik dada...ketika bersua dengan manusia lain yang kita rasa kita lebih mulia. Di situ, kita telah meletak satu label "KESOMBONGAN" pada diri kita. Walhal, disebaliknya, belum kita tahu, mungkin kita hanya mulia pada mata orang, tapi disisi ALLAH? Mustahil untuk kita mengetahuinya. Itulah sebaik-baiknya sebagai manusia..kita dianjurkan untuk bermuhasabah. Kerana muhasabah itu adalah refleksi diri yang cukup-cukup penting dalam menuntun diri kita ke arah Peng'ISLAHAN' jiwa. Kadang-kadang jiwa berombak tinggi. Kadang-kadang ombak pecah berderai melanggar tembok tebing pantai. Bercurahan air menyimbah ke tanah. Seumpama, kemegahan pada diri, kesombongan yang memuncak...lama kelamaan, terus tersembah ke muka bumi....Segagah-gagah ombak bergelora, ia tertewas juga dengan tebing persisiran.

Aku..sekali lagi memandang wajahku dicermin...Mengeluh di hati yang lemah, "Hai...syukrani...siapalah dirimu ini...hinanya dirimu ini....bertaubatlah dirimu....berserahlah dirimu...pada ALLAH yang satu"

4 comments:

  1. owesome... erm org s'wak duhal??

    ReplyDelete
  2. assalamu'alaikum , 1st skali tahniah psl dapat sambung kat UTP.. pakabar Syuk? :D

    semoga berjaya, fiddunya wal akhirah..

    w'pun perjuangan lum selesai, tp, bak pepatah org dulu2 (dan sekarang..) jauh perjalanan indah pemandangan :)

    -sallehuddin-

    ReplyDelete
  3. Perjuangan selesai, di liang lahad

    ReplyDelete