Saturday, April 14, 2007

Bicara Tarbiyyah: Usah disiakan masa mudamu!




Usah disiakan masa mudamu!
Mereka berkata: “Kami dengar ada seorang pemuda yang mencela berhala-berhala ini yang bernama Ibrahim .”
Mereka berkata: “(Kalau demikian) bawalah dia dengan cara yang dapat dilihat orang banyak, agar mereka menyaksikan.”
Mereka bertanya: “Apakah kamu, yang melakukan perbuatan ini terhadap tuhan-tuhan kami, hai Ibrahim?”
Ibrahim menjawab: “Sebenarnya patung yang besar itulah yang melakukannya, maka tanyakanlah kepada berhala itu, jika mereka dapat berbicara.”
(QS Ibrahim 14:60-63)
BahanTarbiyyahONline: Sebut sahaja orang muda, remaja, atau dalam bahasa Al-Qurannya fityah, lantas akan kita dapati inilah golongan manusia yang memiliki energy yang kuat dan semangat tinggi untuk menjayakan sesuatu impian. Orang muda dengan jiwa mudanya akan berusaha dengan segala upaya untuk memiliki apa yang diidamkan, berjuang dan rela berkorban atas apa sahaja dasar yang mereka imani.
Tanyakanlah kepada jutawan dunia, Bill Gates dan ramai lagi, dari mana datangnya kejayaan mereka sekarang? Tentu mereka akan berkata, itulah zaman muda kami dahulu yang mana kami taruhkanya untuk melihat dan merasai apa yang kami cita-citakan suatu masa nanti.
Masa muda merupakan masa keemasan setiap anak manusia, masa dimana semua potensi terkumpul dalam beragam bentuk dan warnanya pada diri pemuda. Ketahuilah Ikhwah sekalian, masa muda ini amat dirindui oleh mereka yang telah tua yang mungkin seringkali di dalam kayalannya, “Alangkah indahnya jika aku muda sekali lagi!”
Itulah juga kata Waraqah kepada seorang pemuda yang datang bertemunya, dengan sayu dia berkata alangkah indahnya jika dia masih muda, tentu sekali dia akan berdiri teguh mempertahankan Muhammad. Demi menagkkan risalah, dia akan sanggup mempertaruhkan hidupnya demi menempuh pengorbanan mendaulatkan kalimah Allah.
Ikhwah dan akhawat,
Kerana potensi yang ada pada orang muda, Musollini di Itali, Hitler di Jerman, bangkit untuk memimpin bangsa mereka dalam jangka masa yang singkat. Satu dunia bergegar dengan laungan yang mereka perjuangkan, hinggakan berlaku peperangan besar di dalam dunia yang mengorbankan jutaan manusia. Mereka melaungkan revolusi perubahan, dengan gagasan dan landasan yang padu yang mereka gariskan, demi mencapai apa yang mereka impikan.
Kerana pemuda yang subur fikrah Karl Max itu juga, peta dunia mampu untuk di lakar semula. Bukankah kerana kebangkitan Parti Ittihad Wal Tarakki yang juga di bangunkan oleh orang muda, Kamal Attartuk, akhirnya menjatuhkan apa yang kita perjuangkan sekarang.
Nabi Ibrahim, Ashabul Kahfi, semuanya adalah pemuda
Lihatlah bagaimana kisah perjuangan mempertahankan aqidah yang ditunjukkan oleh Ibrahim. Ibrahim dengan penuh keyakinan diri dan kepetahan hujahnya mampu untuk menghadapi kaumnya yang sesat. Mampu membuktikan imannya demi menegakkan risalah yang murni setelah Ibrahim mendapat hidayah Allah. Cekal dan tabah untuk memusnahkan segala bentuk jahiliyah yang berwenangan didalam kaumnya.
Maka tidak ada yang beriman kepada Musa, melainkan pemuda-pemuda dari kaumnya (Musa) dalam keadaan takut bahwa Fir’aun dan pemuka-pemuka kaumnya akan menyiksa mereka. Sesungguhnya Fir’aun itu berbuat sewenang-wenang di muka bumi. Dan sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang melampaui batas. (QS Yunus 10:83)
Berikut, kisah pengikut kepada Musa yang beriman kepada Allah. Mereka merupakan pemuda yang terpaksa menghadapi penguasa yang amat zalim, yang menindas kaum Bani Israel dan rakyatnya dengan penuh tipuan dan kemunafikan. Tetapi, mereka tetap teguh pendirian menghadapi thogut yang sanggup mengaku dirinya tuhan ini, yang menguasai dan mentadbir negeri Mesir tanpa boleh di ganggu oleh sesiapa.
Begitu juga kisah pemuda Ashabul Kahfi, yang melarikan diri untuk menyelamatkan iman mereka. Yang sanggup menghadapi raja yang zalim dan mengatakan kebenaran.
Mereka adalah pemuda.
Siapa sangka, Islam bangkit daripada tanah arab yang langsung tidak dipandang oleh Rom dan Parsi yang memimpin dunia 1400 tahun dahulu lantas menguasai dunia dalam masa 32 tahun.
Begitulah ungkapan Imam As-Syahid Hassan Al-Banna kepada para pemuda yang dicintainya,
Wahai para pemuda……Sesungguhnya kesuksekasan suatu fikrah (ideologi) dilandasi oleh keimanan yang mengakar, keikhlasan yang murni dalam menempuh perjalanannya, semangat yang menggelora dan pelaksana yang mampu mendukung fikrah ini dalam bentuk amal dan pengorbanan. Keempat perihal ini (keimanan, keikhlasan, semangat dan amal) merupakan ciri khas para pemuda.

No comments:

Post a Comment